Paella ala Rosa

20 maart 2019 - Groet, Nederland

Paella, beetje van mijn Spaanse vrienden, beetje van mijzelf en beetje van de kruidenbaron!

Deze simpele snelle vakantie-paella is in een half uurtje klaar.

Eet smakelijk!

Je boodschappenlijstje:

• 1 Courgette,  in blokjes
  • 1 á 2 uien, fijn gesneden
  • Doosjes kleine tomaatjes, gehalveerd
  • Garnalen: Bij de visafdeling van de supermarkt hier in Groet hadden ze grote garnalen in knoflook. Maar alle soorten vis wat jij lekker vindt voldoet. Deze garnalen waren al behoorlijk knoflookerig, dus heb ik geen knoflook meer toegevoegd. Heb je vis zonder marinade, voeg dan 1 á 2 tenen knoflook toe aan  het recept
  • Tonijn, uit de vriezer dit keer. Zalm kan ook.
  • Chorizo worstje, in halve maantjes De plaatselijke supermarkt hier had geen chorizo, dus dan maar een salami worstje. Kan ook prima hoor
  • Paella kruidenmix, de kruidenbaron. Dekruidenbaron
  • 20190320_182345
  • Rijst. Ikzelf eet nooit witte rijst, omdat het een bom suiker is en bovendien minder lekker, maar dat is persoonlijk. Deze paella is gemaakt met  "Zilvervliesrijst met Quinoa en spelt"van de Plus. Ik maak altijd een heel pak en bewaar de rest in de koelkast. Bereiden volgens pak, maar dan het water koken met een een paddenstoelen bouillon blokje (verkrijgbaar bij AH)  en wat gedroogde bospaddenstoelen naar keuze. IMG-20190216-WA0026
  • Peper & zout
  • Scheut witte wijn

Bereiden - Stap 1:

• Fruit de ui aan, tot deze licht van kleur is
  • Voeg de courgette en tomaatjes toe
  • Voeg de chorizo toe
  • voeg de garnalen toe
  • Laat goed bakken, maar de courgette moet nog stevig blijven. De garnalen gaar, maar die hebben niet lang nodig

Bereiden - Stap 2:

• Bak in een 2e koekenpan de (ontdooide) tonijn rondom aan, op redelijk hoog vuur, zodat de buitenkant mooi van kleur wordt. Lekker wat grove peper en een klein beetje zeezout aan beide kanten. De tonijn niet gaar laten worden, alleen de buitenkanten goed aanbakken

Bereiden - Stap 3:

• Voeg de rijst (gekookt) toe aan je groente + vis + chorizo mengsel
  • Voeg een flinke schep paella kruidenmix toe. Begin met 2 eetlepels en roer goed door
  • Blus het gerecht af met een flinke scheut witte wijn
  • Schep nog eens goed door en voeg kruiden toe als je denkt dat het nog onvoldoende is. Pas op met zout, de paella kruidenmix is al redelijk zout (vind ik)
  • Als laatste leg je bovenop de stukken tonijn en plaats een deksel op de pan. Laat je gerecht nog eens 10 minuutjes trekken op een laag vuurtje. De tonijn gaart nu vanzelf en de smaken trekken door de paella

Uiteraard is dit geen traditionele paella en vertel het ook maar niet door aan onze Spaanse vrienden! Binnenkort zal ik wel de traditionele variant op de blog plaatsen, maar deze snelle vakantie versie is super lekker en zo klaar.

Mocht je 1 van de ingrediënten niet lekker vinden of niet in huis hebben, geen ramp! Hou het volgende principe aan:

• Vis (2 soorten) + worstje
  • Groene groente, bijvoorbeeld courgette. Doperwten kan ook prima.
  • Ui en knoflook
  • Tomaatjes voor een zoetje en wat binding. Eventueel kan puree ook, maar vergeet de puree niet te ontzuren (2 theelepels is zat)
  • Rijst, Quinoa, witte rijst, gele rijst, zilvervliesrijst, risotto rijst, paella rijst: kortom wat jij lekker vindt!
  • Scheut witte wijn, peper en zout

Eet smakelijk!

Binnenkort op de blog:

IMG-20190103-WA000020181221_175913

1. Roos:
    29 maart 2019
    "Tering wat lekker" zei mijn man. (Excuses voor zijn taalgebruik 😉) En ook tijdens het eten heeft hij wel -tig keer gezegd hoe lekker het wel niet was! Rosa!! Het was HEERLIJK! Dank je wel voor het recept, ga ik zéker vaker maken! 😘