Pasta Bolognesesaus

16 maart 2019 - Almere, Nederland

De eerste Food-blog, op speciaal verzoek van Debbie! En dan nu met boodschappenlijst:

• Pancetta of stuk spek (250 gram)
  • Gehakt, ik heb altijd mager rundergehakt, 500 gram
  • Olijfolie
  • Boter
  • Peper & zout
  • Uien, stuk of 3 a 4 grote
  • 1 winterpeen
  • Bos bleekselderij, gebruik ongeveer driekwart
  • Knoflook, tja.... waar hou je van? Een teentje of 4 kan geen kwaad!
  • Tomatenpuree
  • Paprika poeder
  • Smoked paprika poeder
  • Oregano
  • Basilicum
  • Grove italiaanse kruidenmix. Let erop dat er niet teveel tijm inzit.
  • Dragon (niet teveel)
  • Rozemarijn
  • Cherry tomaatjes
  • Verse tomaten of 2 potten Mutti
  • Rode wijn, een kwart fles mag zeker wel
  • Runderbouillon
  • Verse basilicum
  • Verse peterselie
  • Parmazaanse kaas (vers natuurlijk!)
  • Pasta

Pasta Bolognesesaus

Stap 1 Pancetta en gehakt

Pancetta of een stuk spek in stukjes snijden, dobbelsteentjes noemen ze dat toch? Zoiets, hoeft niet super netjes, maar niet te klein. Volgens recept gaat er behoorlijk wat gehakt door, de italianen houden wel van wat vlees. Ikzelf neem altijd mager rundergehakt, maar uiteraard kan je kiezen wat je wil. Meestal doe ik zo rond een halve kilo, maar doe vooral wat goed voelt. Met verschillend gehakt krijgt de saus weer een andere smaak, doe wat je lekker vindt.

In wat olijfolie met een klontje boter (zeer beperkt, uit het vlees komt genoeg vet) bak je de pancetta en gehakt rul gaar. Laat de sappen rustig loskomen uit je vlees. Lekker peper en snufje zout toevoegen.

Stap 2 Uien, wortel, bleekselderij en knoflook

De basis is uien. Flink wat knoflook, een winterwortel en wat bleekselderij. Uien snijden, knoflook of dun snijden (beste) of met de pers, winterwortel in schijfjes en bleekselderij in blokjes. Het hoeft allemaal niet super netjes, zie je straks niets meer van!

Wat olie, olijfolie extra verge en een klontje roomboter heet laten worden in een braadpan. (niet laten verbranden, mooi warm). de uien, wortel, bleekselderij zachtjes aanfruiten en daarna de knoflook erbij. Let erop dat de knoflook niet te hard gaat, want dan wordt ie bitter. Wanneer het licht van kleur is en volgens het koksoog lekker aangefruit,  twee theelepels tomatenpuree toevoegen en nog even aanfruiten. Zo ontzuur je de puree.

Stap 3 Vlees- & groentemengsel samenvoegen

Het vleesmengsel voeg je nu toe aan je groentemengsel op een matig vuurtje. Dan voeg je kruiden toe, naar smaak uiteraard. Ik doe een aantal suggesties:

• Paprika poeder
  • Smoked paprika poeder
  • Oregano
  • Basilicum
  • Grove italiaanse kruidenmix. Let erop dat er niet teveel tijm inzit.
  • Dragon (niet teveel)
  • Rozemarijn
  • Verse peper
  • Snuf zout (zeezout)

Vervolgens nog wat worcestersaus en voeg je tomaat toe. Een combinatie van tomaten uit blik of pot en vers. Ik doe meestal 2 potten van Mutti en een doosje cherry tomaatjes. De tomaatjes snij ik doormidden.

Tomaten

Nederlandse tomaten hebben veelal geen smaak. Dat is een dingetje. Vleestomaten hebben vaak wat meer smaak, maar tomaten uit blik zijn zuur. Op zich kan je het gebruiken, mits je het goed laat ontzuren (dat wil zeggen: flinke tijd in de oven zachtjes laten garen. Na minimaal 30 minuten begint het ontzuren). Als je iets meer geld wil uitgeven en jezelf echt wil verwennen koop je Mut­ti Pas­sa­ta ge­zeef­de to­ma­ten ba­si­li­cum. Deze tomaten zijn echt mooier van smaak, maar de prijs is ook iets steviger.

Als je deze saus maakt rondom de middellandse zee gebruik je uiteraard verse tomaten!

Optioneel

Je kan de saus wat pittiger maken door een theelepel (goede) sambal toe te voegen of een verse rode peper, fijn gesneden. Wij vinden een pittige toevoeging lekker, maar het hoeft op zich niet wanneer je daar niet van houdt. De rode peper voeg je toe samen met de knoflook. De sambal kan je toevoegen na de tomatenpuree bijvoorbeeld.

Stap 4 Afblussen

Afblussen met flink wat rode wijn en bouillon. Ikzelf maak een pannetje runderbouillon (liter) en gebruik meestal driekwart. Vooral de wijn rustig erbij schenken. Wijn op kamertemperatuur. Vlees wat te snel in aanraking  komt met koud vocht maakt het niet lekker. De bouillon kan je met een soeplepel toevoegen. De hoeveelheden: tja, een koksoog moet ontwikkeld worden. De saus gaat voor langere tijd in de oven, dus verdampt echt nog wel wat vocht, maar het moet geen dunne soep worden. Ook afhankelijk van welk tomaten soort je kiest, komt er meer of minder vocht vrij in je saus. Dus, toch even oefenen!

Op lage temperatuur in de oven, zonder deksel. Ik zet de oven meestal op zo'n 140 graden. Het mag heel zachtjes borrelen, maar niet hard koken. Laat de saus minimaal een uurtje zachtjes door stoven. Afhankelijk van je pan of schaal is roeren niet nodig. Maar als je even wil ruiken of je saus al ergens op lijkt, dan kijk je halverwege even natuurlijk! Je keuken wordt gevuld met heerlijke sensaties, om maar even in Yoga termen te blijven.

Stap 5  Staafmixer en Opdienen

Vlak voor het opdienen voeg je nog fijn gesneden verse peterselie toe (ongeveer een half zakje van AH). Vervolgens pureer je de saus met de staafmixer, maar niet helemaal fijn. Er moet wat structuur aanwezig blijven. Hier en daar een stukje wortel wat net niet klein is, is echt prima. Tot slot voeg je de rest van de verse peterselie toe. Daarna nog wat verse basilicum, fijn gesneden.

En dan de pasta, wij eten het met spaghetti, liefst die wat dunnere, maar laat die niet te lang koken hoor! ik vind bij stevige pasta icm deze saus het gerecht zo zwaar worden en dat is zonde.

Serveer met verse Parmezaanse kaas en een frisse salade. Een blaadje sla met een lekker tomaatje en rode ui voldoet, afgemaakt met een frisse licht zoet/zure dressing (olijfolie, balsamico, verse peper, snufje zout, basilicum en optioneel teen knoflook).

Eet smakelijk!