Mer de Glace

27 augustus 2018 - Chamonix, Frankrijk

Mer de Glace

Eerst met een treintje, een prachtige tocht dwars door de bergen. Ongeveer 1000 meter hoger bereik je na 20 minuten de kabelbaan. Alles strak georganiseerd door de Fransen mag ik wel zeggen, incl voetjes op de grond getekend en vele borden, zodat je vooral de looproute volgt. Vanuit de trein leiden de voetjes naar de kabelbaan, een staand kabelbaanhokje word je met 8 andere toeristen ingeleid. Een klein tochtje naar beneden volgt,  waarna de 500 treden per trap volgen. Het is goed warm,  de mede toeristen hebben flink wat kleine kids bij zich, dus het gaat in een rustig tempo. Opvallend genoeg veel Aziatische toeristen hier, te herkennen aan de selfie-stok. Echt, ze lopen er allemaal mee,  van jong tot oud! Het uitzicht is zo prachtig dat het oponthoud totaal geen bezwaar is,  heerlijk de tijd om zelf foto's te maken. Of gewoon te turen naar de schitterende natuur. Beneden aangekomen is een ijsgrot. Koud daarbinnen natuurlijk en nat, het lekt er behoorlijk. Gelukkig had ik op internet al gelezen dat dit deel van de attractie niet heel spectaculair is. Dus dat stukje viel niet tegen zullen we maar zeggen. Terug, de 500 treden weer op, was voor sommige te dikke Britten een enorme uitdaging. Maar ik moet zeggen, ook wij hielden regelmatig een 'foto-moment' 😉

Het sta-liftje weer ingedreven en boven wacht een restaurantje op je.  Het drinken was heerlijk koud!

Terug in de trein hadden de meeste kleine kinderen het wel gehad en schreeuwde in koor een volkslied wat ik niet ken: vooral hard en eentonig! De kids onderling lijken het gebrul internationaal te kennen.

Terug in Chamonix stond het Chamonix amusementspark(je) op de agenda. Al dagen had ik Luca beloofd om samen in de Chamonix luge-aline coaster te gaan. Nu moest ik er dan eindelijk aan geloven. Ach, andere gilde harder en Luca vond het geweldig en voor mij is eenmaal meer dan genoeg! Nee het was best leuk,  maar1 keer is genoeg Luca!!

Daarna kwam een zware bevalling,  de gastank was leeg.  Het kleine reserve tankje hebben we gister al gebruikt voor 1 maaltijd te koken, dus zou het ook niet lang meer uithouden. De grote gastank moest dus omgeruild!

Het drama van vorig jaar (nergens was onze gastank in te wisselen en niet 1 franse past op ons kookstel, eindeloos gedoe dus). Dit jaar was ik beter voorbereid.  Wanneer de grote tank leeg is, hebben we als 2e tank een 1,8 kg Campingaz, overal in te wisselen in heel Frankrijk. En als die leeg is hebben we nog een kleintje, in elk geval voor koffie. Dat dacht je dus,  overal in te wisselen..... Inderdaad in elke Intermache zie je de tanks staan,  maar er is geen Intermache hier in Chamonix.

De winkels tot nu toe had ik al gekeken,  voor als het leeg zou zijn,  maar hadden niets.  De grootste supermarkt hier in de buurt dan maar proberen, niets!

Omdat alle franse caissières zo vreselijk goed engels spreken ben ik het maar gaan vragen. De beste mevrouw deed echt haar best,  maar wat een stortvloed aan onbegrijpelijke teksten zeg! Het enige wat we ervan verstonden was 'midi' en 'extreem'. Hmmm, wat gepieker in de auto,  wat bedoelde ze nou toch!!

Na een tijdje zoeken op internet vonden we een 'technical extreme' op een straat waarin de naam 'midi' voorkomt, ergens in een buitenwijk van Chamonix. Hoppa, erheen,  voordeel van een buitenwijk, je kan er parkeren. En inderdaad, op de eerste verdieping van deze sportzaak stond 1 gastank te pronken om meegenomen te worden, door mij!!!

De meneer van de winkel bevestigde dat zij inderdaad de enige zijn die deze gastanken inwisselen in de omgeving.  Bizar, maar waar.

Anyway, wij kunnen weer koken en dat gaan we nu doen!

Eet u smakelijk!

Oja: pics Mer de Glace: https://vakantie2018.reislogger.nl/foto/09-mer-glace

Video's:https://vakantie2018.reislogger.nl/video/mer-glace.41266

En nog een video: https://vakantie2018.reislogger.nl/video/mer-glace-ice.41270

En nog 1:https://vakantie2018.reislogger.nl/video/heel-trappen.41319

En pics pretparkje staat in de map Chamonix:https://vakantie2018.reislogger.nl/foto/07-chamonix-mont

1. Miranda:
    27 augustus 2018
    Wat een prachtige foto's!
  2. Mama/Oma Jenny:
    28 augustus 2018
    Leukefoto's geen last van hoogte vrees knap hoor.zie dat jullie er van genieten.liefs Mama, oma.