Per ongeluk Italië nummero 2

26 augustus 2018 - Chamonix, Frankrijk

Op weg naar Aiguille du midi.... tenminste dat was het plan voor vandaag. Een opstapplek voor de lift naar ongeveer 3800 meter, met een waanzinnig uitzicht op de Mont Blanc. De navigatie koerst erheen,  al krijg ik ietwat mijn twijfels als we de Mont blanc tunnel inrijden. Geen weg meer terug,  we staan vast om maarliefst 55 euro af te tikken. Dan maar een eindje Italië in,  er zit niets anders op. In Italië heerlijke pasta gegeten in een snoezig dorpje, met eveneens prachtig uitzicht. Zie de pics in het mapje Italië part 2:

Maar goed,  mooie rit, maar dit was niet ons doel. Dus weer terug de Mont Blanc tunnel in en kijken wat we nou gemist hebben. De navigatie blijkt halverwege de tunnel 'bestemming bereikt' aan te geven. Ja heel leuk Google Maps, paar honderd meter daarboven zal vast de bestemming zijn,  maar dit is toch niet helemaal de place to be. Afijn, we rijden door en vinden eindelijk de parkeerplaats van Aiguille du Midi. 15:30 uur ondertussen,  het kan nog net,  denken we. Lekker rustig zo eind van de middag, niet zo'n slechte timing dus.  Al snel blijkt dat de rust een heel andere oorzaak heeft,  de kabelbaan is gesloten. Oooh ok....jammer, dan gaan we morgen.  Helaas, de kabelbaan is gesloten voor tenminste 1 maand! Een probleem met de kabels weet de meneer van de tourist office in gebrekkig engels te vertellen. Op zich natuurlijk heel prettig dat ze de kabelbaan sluiten als er een defect is,  maar misschien handig om dat op de site te zetten? Of tenminste een bord op te hangen bij de ingang van de parkeerplaats?

We hadden nog overwogen om de kabelbaan vanuit Italië te nemen, maar besloten toch terug te gaan naar Frankrijk. Stomme keuze dus,  achteraf gezien.

Met nog wat andere verbaasde toeristen druipen we af, terug naar de auto om dan maar boodschapjes te gaan doen. Morgen een nieuwe kans,  de trein schijnt wel te rijden en de kabelbaan naar Montevers-mer de Glace zou geen defect aan de kabels moeten hebben en gewoon open, als enige hier in de omgeving. Hoewel deze trein trip ook op ons lijstje stond om te doen, is het toch wel heel spijtig dat dé kabelbaan waar het hier om draait, gesloten is.

Van een afstandje, vanuit allerlei hoeken toch de Mont Blanc of naastgelegen gebergten op de foto in de map: