Dagje Italië! Turijn

21 augustus 2018 - Turijn, Italië

Een prachtige rit, dwars door de bergen en eindeloos veel tunnels bracht ons vandaag in Italië. Heerlijk om even geen moeite te doen om te taal te verstaan,  de alleraardigste Italianen begrijpen meteen dat je geen Italiaans spreekt en doen hun uiterste best om engels te spreken. Zelfs de plaatselijke pompstations langs de snelweg lijken Italiaanse kruidenierswinkel, met de meeste heerlijke pasta's, drank, broodjes en top koffie! En dat alles met als achtergrond prachtige bergen, de foto's spreken voor zich denk ik.

Mapje Italië

Tunnel du Fréjus, de tunnel tussen Frankrijk en Italië,  maar liefst 13km lang, met een oorsprong uit het jaar 1871. Toen als spoortunnel. Op zich niet heel spannend om doorheen te rijden,  jemag er maar 70 km/uur en dat doet niemand,  helaas. Gemiddeld rijden ze daar 55/60. Schiet niet echt op dus!!

De parkeergarage in Turijn is veeeeel spannender om weer uit te komen. Vooral als er net voor je neus een mercedes busje in de bocht klem komt te zitten, niet meer voor- of achteruit komt,  en zoveel gas geeft dat heel Turijn nu in een smog alarm code rood zit.... En dan moet jij daarna nog langs haarscherpe mega steile bochten omhoog, met je Peugeot 208..... volgas dan maar,  (nee, niet teveel,  maar zeker de vaart erin houden!!) En hopen dat je niks raakt onderweg. Natuurlijk stonden we ook nog op niveau -2, nog zo'n ellendige nog scherpere bocht..... Wat een opluchting als je dan boven bent zeg! En dan Luca: "nou mam, dat viel toch best mee?!!"

Wat eerder dan gepland weer terug,  want het begon te regenen in Turijn. Onderweg werd het weer wat duivels, zwarte wolken lieten we achter ons.  Later zou blijken dat wij het weer vooruit reden, 30km voor de camping waren de straten onder gelopen met meters hoge opspattingen tot gevolg. En dan voorbij de laatste berg,  vlak voor het meer van Annecy, blauwe lucht en een zonnetje!

Opnieuw een opluchting, want we hadden gisteren in de bloedhitte besloten de meeste scheerlijnen later vast te zetten. Dat later.... dat moment....was dus nog niet aangebroken en de tent stond dus vrijwel los, met de meeste zware spullen nog achterin de auto!

Een mazzeltje, paar spetters, klein buitje en een klein dondertje. Meer was er niet gevallen. Het schijnt zo nog te gaan onweren hier, donkere wolken trekken nu over het meer, maar tot nu toe.....

Nog op Italiaanse bodem een heerlijk pastaatje genuttigd en ons uitstapje naar Italië was een succes!

Luca in Turijn: staat bij video!

1. Astrid:
    22 augustus 2018
    Leuk hoor!!!
  2. Mama/Oma Jenny:
    22 augustus 2018
    Leuke foto's en video bekeken,heb je een kaarsje gebrand in de kathedraal?Lief hoor.Komen jullie nog langs op de terug weg ?effen bellen nog veel plezier.liefs oma,mama.