Onweer nacht, prachtige dag!

13 augustus 2018 - Arpaillargues-et-Aureillac, Frankrijk

De goden zijn weer met ons! Het beloofde onweer begon vannacht om 1 uur ongeveer en dat kan knallen in Frankrijk, wauw! Gelukkig duurde dat maar even,  het rommelen in de lucht een paar uur denk ik. De beloofde neerslag (eerst 45 mm met hagel en daarna bijgesteld naar 25mm zonder hagel) is niet gevallen. Ik schat in een mm of 8. Maar....we juichen nog niet, de dag is nog niet voorbij!! Heel in de verte rommelt het weer ietsje, meestal bereikt dat ons niet eens,  maar wie weet!

Normaal valt er in de maand augustus überhaupt maar een mm of 12 over de hele maand, afgelopen donderdag alleen al 65mm. Een mazzeltje dus.....

Vandaag overdag,  een prachtige dag met zo'n 35 graden. Het zou 25 worden.... de weersvoorspelling hier is niet altijd even best dus! Je kent het wel,  je komt met joggingbroek uit de tent,  het zou immers koud, nat en vies zijn vandaag.  Bij de derde slok koffie constateer je dat je weg zit te zweten in de zon.... geen koud rotweer dus!!

Op het programma stond vandaag La Tour Magne. Met daarbij een park; Les jardins de la Fontaine.

Een toren uit de Romeinse tijd, grote toren:

De Magne-toren, dat wil zeggen de Grote Toren, is het enige overblijfsel van de oude Augustaanse behuizing .Het staat op het hoogste punt van de stad, de berg Cavalier, domineert de hele vlakte en trekt er de communicatielijnen naartoe.

Meer info: https://www.arenes-nimes.com/fr/node/1007

De toren blijkt  bij aankomst nog maar half overeind te staan.  Had ik nou net online een familie ticket voor 3 bezienswaardigheden in Nîmes gekocht. Vorige week waren we ook al even in Nîmes en de rij voor de arena in de brandende zon zag er alles behalve verleidelijk uit.  Ik zag zo het tot dan toe beste humeur van puber 1 en puber 2 omslaan in iets wat voor volwassenen ongrijpbaar lijkt. Die koppies waren waanzinnig toen ik mijn beste grap van de dag maakte, althans dat vond ik en de andere volwassenen in de buurt, Roy. "Kom jongens, we gaan even kaartjes kopen voor de Arena". Hilarisch!

Maar deze moeder beloofde braaf kaartjes online te zoeken waarop puber 1 en 2 hun betoog konden staken. Wederom creatief en bijzonder hoe snel zij met zoveel (onzin) argumenten kunnen komen, binnen een fractie van een seconden (daar zou zelfs Rutten met een mond vol tanden van staan!)

Wat puber 1 en 2 niet wisten was dat de online kaartjes, al gespot door mams, een tour van drie bezienswaardigheden inhoudt. Tja boys, had nu maar eenmalige voor de warme rij gekozen hè?!

Afijn, vandaag deel 1. De halve toren dus.  Maar het park waar het aan ligt (zonder ticket te bezoeken) is werkelijk fenomenaal! Wat een prachtig park zeg! Fantastisch! We hebben er een paar uur rondgelopen en lekker een lunch genuttigd.

Zie de foto's,  in een nieuw mapje:

Om de dag af te sluiten opnieuw een uitkomst van de visserspan: calamaris

Fijne avond!

1. Mama/Oma Jenny:
    14 augustus 2018
    Mooie foto's toch wel veel bekijk zie ik . Het is bij jullie toch wel nog warm ondanks het onweer.,Hier is het weer omgeslagen veel regen goed voor de planten ,en voor mij.Veel plezier voor jullie volgende trip.liefs mama,oma.